Megjelenésre igazi kis vadállat a Seat Ibiza legújabb sportosított változata, ám a márka látványos Sport Coupe-ja erőforrásra már nem annyira harcias, tesztelt változatunk ugyanis csupán egy 1,4-es 85 lovas benzinmotort kapott. Mindenestre a látvány annyira meggyőző, hogy a parkolókban úgy kellett átverekednem magam egy kisebb tömegen, hogy a kocsihoz érjek, az utakon pedig még a komolyabb kihívókat is alaposan megtévesztette.
Az Ibiza SC-t valahova a „sima” Ibiza, illetve a tényleges sportváltozat Cupra két végpontú tengelyen helyezhetjük el. Ám a kétdimenziós besorolást kétszer is el kell végeznünk, mert külsőleg szinte egy az egyben a Cupra, ha viszont beülünk, megteszünk vele néhány kilométert, akkor teljesítményének köszönhetően inkább az alap, ötajtós változathoz hasonlítjuk. Megjelenését mindenesetre nagyon jól eltalálták a spanyolok, igazi morcos, „csajozós” háromajtós verdát faragtak az Ibizából. Különösen mivel a tesztautót a sportrugóknak köszönhetően három centivel lejjebb ültették, a futóművet ugyanennyivel szélesítették, sőt mindehhez még 215-ös peres gumikkal felszerelt 17 colos alufelniket is kapott a kocsi.
A karosszéria rendkívül dinamikus vonalvezetésű, melyet még fokoz az első fényszóróból kiinduló és a hátsó kerékig futó oldaltörés is. Elölről a befelé szűkülő trapéz alakú lámpák, a kis hűtőmaszk teszi morcossá. Oldalról hozza a jellegzetes coupe formát, viszont hátulról megint csak mogorvaságot, keménységet tükröz. Az Ibiza SC fara, a kicsi, hátsó lámpatestekkel, a legfeltűnőbb eleme az autónak. Összességében a formavilágra egyszerűen nem lehet mást mondani, mint hogy dögös, kategóriájában a kupék között az egyik legjobban „megrajzolt”.
Külső tulajdonságai alapján nem véletlenül várja el sofőrje az erőt és a lendületes sportosságot, mielőtt azonban beindítanánk a kis méregzsákot, körbetapogatunk belül is. A műszerfal kialakítása, a krómhatású kerettel bár nem különbözik az alap változattól, de jól illik a kupéba is, igaz egy apróbb látványelemmel – például a fehér hátterű sebesség- és fordulatszámmérővel – sokat ment volna a megjelenés a Cupra felé. A kormányról egyszerűen csak a Transformers-szek jutnak az eszembe, a nyolcvanas-kilencvenes években futó rajzfilmsorozat, illetve a nemrég mozikba került akciófilm második részében szereplő átváltozó autók arcát jeleníti ugyanis meg számomra. No de az asszociációt félretéve, folytatva belső mustránkat, a középkonzolon túl sok látnivaló nincs, nem bonyolították túl a tervezők, ettől függetlenül szép, amellett, hogy a műszerek kézre állnak és egyszerűen kezelhetők. Ez a kormányon elhelyezett bajuszkapcsolókról már nem mondható el, az indexkarért túlzottan is fel kell nyúlnunk, mindez annak köszönhető, hogy alá még betuszkolták a spanyol mérnökök a cd-s rádió, illetve tempomat vezérlőjét is. Szerencsésebb lett volna utóbbit talán a kormányon elhelyezni. Elöl ülve jó dolgunk van az Ibizaban, rendkívül kényelmes és remek oldaltartású ülésekben foglalhatunk helyet, bár nagykabátban kicsit azért mintha szorítana az oldaltámasz. Az első sorban alapvetően nem panaszkodhatunk a fejtér és a lábtér tekintetében sem, ellenben hátul már szűkös a hely, de ezt abszolút nem szabad felrónunk egy kupénak. A csomagtartó meglepetésre, az autó méretéhez képest egész nagy, kényelmesen pakolhatunk bele.
A belsőtulajdonságok mentén pedig végre elérkeztünk ahhoz, hogy beindítsuk az Ibiza SC-t. Tesztelt változatunk 1,4-es 85 lóerős benzinmotort kapott, ami első hallásra joggal nevezhető kevésnek egy Sport Coupe-ban. Ezzel együtt azért képes lendületes autózásra, bár külső jegyei alapján várható erőtől azért messze van. Alapvetően viszont jól lehet vele közlekedni, dinamikusan gyorsul, különösen 3000-es fordulattól kezdve. Ha elvonatkoztatunk az SC megnevezéstől, akkor abszolút nem lehet panaszunk a motorra, amelyhez egy rendkívül pontos, könnyen kezelhető – majdnem annyira jó, mint a Skodákban – váltó kapcsolódik. Tesztautónkba mindehhez tartozik még a tuning futómű és sportrugók, melyek rendkívül feszessé teszik a kocsit, kicsit talán túl keménnyé is, ezért gyakran a kátyúknak, úthibáknak köszönhetőn erősen felüt a futómű. Kupéban ülve persze egyből elkezd pezsegni a sofőrök vére, ez azonban 150-ig tart, akkor ugyanis elfogy a szufla az Ibiza erőforrásából. A kocsi egyébként sportosan meghajtva kilenc liter fölött fogyaszt, ám nyugodt tempóban, vegyes használatban ez nagyjából hét literre letornázható. Tesztautónk kicsit többe kerül, mint 3,2 millió forint, de lehet megkapni ötmillióért is, az 1,9-es dízelt, fullextrásan.
Adatok:
Méretek (mm): hosszúság 4034, szélesség 1692 magasság 1428, saját tömeg 1000 kg, csomagtér 284-930 l.
Motor: soros, négyhengeres, benzinmotor, 1390 cm3, max. teljesítmény: 63 kW (85 LE)/5000 ford/perc, maximális nyomaték: 132 Nm/3800 ford/perc; átlagfogyasztás 6,2–8,0 l, tesztfogyasztás 9 l; CO2 kibocsátás (g / km): 149, gyorsulás (0–100 km/h): 11,8 végsebesség 177 km/h.
A modell alapára: 2,8 millió Ft (1,2-es 70 LE), a tesztelt változat ára: 3,244 millió forint (1,4-es 85 LE)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.